donderdag 18 december 2014

Fashion & Art || Romantische Mode


Vorige week donderdag opende de Primark in Den Haag en omdat ik dan toch in Den Haag was, kon ik meteen even door naar het Gemeentemuseum voor de tentoonstelling Romantische Mode. Voor school moet ik namelijk naar 1 van de 2 fashion tentoonstellingen, deze of the future of fashion is now in Rotterdam. Over die tentoonstelling heb ik ongeveer 3 weken geleden dit artikel geschreven. Deze tentoonstelling is heel anders dan die in Rotterdam, deze gaat over mode in de 19e eeuw, terwijl die andere gericht is op de toekomst.




In de "aankomsthal" van de tentoonstelling draaide een korte film over mode in de 19e eeuw in Nederland. Ik heb het hele stuk gezien, maar door alle rumoerige schoolgroepen die steeds langs liepen, kon ik het helaas niet zo goed volgen. Ook zag je hierin hoe de tentoonstelling is gerealiseerd en hoe een kleding restaurateur een aantal jurken heeft behandeld.


In de tentoonstelling volg je een soort tijdlijn, alles wat je ziet aan jurken wordt uitgelegd met tekst en eventueel beeldmateriaal. Ook wordt de relatie tussen de mode van toen en de mode van nu behandeld. Zo zijn er onder andere jurken van Vivienne Westwood, Jantaminiau en Jean Paul Gaultier.



In de tentoonstelling wordt ook goed zichtbaar dat er tijdens de 19e eeuw veel verschillende silhouetten waren en dat er veel met crinolines werd gewerkt. (Een onderdeel waar ik op school mee bezig ben).
















 Crinolines


Het is echt bizar om te zien hoe dun de taille vaak was in de 19e eeuw. Moet je nagaan dat je hier de hele dag in loopt...

Ik vond deze tentoonstelling zeker een bezoekje waard, ookal is dit verder totaal niet mijn stijl qua kleding. Het is interessant om de verschillende silhouetten en "trends" in een ander tijdperk te zien. Ik kon als 18 jarige gratis naar binnen, ben je ouder dan 18 dan kost een kaartje €17,00.
De tentoonstelling is nog te zien t/m 22 maart 2015!

Ga jij deze tentoonstelling bezoeken?

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om je verslagje te lezen en de foto's te zien! Ik ga deze vakantie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw dat ziet er echt heel gaaf uit. Mooi om de mode van toen te zien!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...